Black Hat SEO for Beginner

|

Kelmarin, kawan baik saya "ejib86" dengan bermurah hatinya memberi saya 3 buah ebook yang menarik. Sekali dengan dia punya Resell Right tau. Yang ni korang musti download. Rugi kalau tak download.

Antara ebook yang dia bagi tu, yang paling menarik perhatian saya adalah Black Hat SEO For Beginner ni. Lepas baca rasa ebook ni rasa cetek sangat ilmu SEO yang ada pada saya ni. Rasa nak belajar macam-macam lagi tentang SEO ni.

Dalam dunia buat duit kat internet ni, antara yang paling penting sekali ialah trafik yang banyak ke website/blog anda. Bila terdapat perkara yang macam ni, macam-macam la taktik yang wujud yang dicipta oleh mereka-mereka yang pakar. Ada guna cara yang baik dan ada juga guna cara yang jahat. Secara mudahnya ada menggunakan cara white hat dan juga black hat

Orang yang menggunakan kat taktik black hat ni tak semestinya jahat. Ada juga yang mencampur adukkan taktik white hat dan black hat ni dan resultnya adalah "grey hat".

Boleh dikatakan semua search engine tak suka black hat method ni. Ini disebabkan mereka melanggar peraturan search engine yang telah ditetapkan. Tetapi kalau anda pikir balik, siapakah yang dalam dunia ni yang menjadi milik sebenar kepada internet ni? Internet ni milik siapa? Jawapannya tak ada siapa. Internet ini untuk umum. Tetapi kenapa mereka membuat undang-undang search engine tu? Yang betulnya, masing-masing mempunyai kepentingan yang harus dijaga. Untuk jawapan yang tepat nya, cari la dalam internet tu atau anda pikir la sendiri! :).

Sebenarnya ada sesetengah method black hat ni, tak salah pun dari segi definasi dan penggunaannya. Tapi kalau definasi dan penggunaannya yang dipakai itu bertentangan dengan etika search engine, yang tu yang salah. Segala method yang anda akan baca dalam ebook ni (kalau anda download la...) memang salah disisi search engine. Jika mereka dapat tangkap anda, kemungkinan tindakan tegas akan diambil. Contohnya Google PPC campaign tu. Kalau anda menggunakan salah satu method black hat yang dipanggil "blog farm" iaitu buat blog banyak-banyak, content copy paste lepas tu setiap blog tu di link kan, kemungkinan besar akaun anda akan ditamatkan dan anda tidak akan diberi peluang kedua pun.

Kalau dah tamat tu, tamat terus. Google juga tak akan bagi kelonggaran atau apa-apa pun. Oleh itu semasa apply akaun Google PPC tu, baca betul-betul dia punya rules and regulations tu.

Dalam dunia buat duit kat intenet ni, memang peraturan sentiasa dilanggar. Tak banyak sikit. Mesti nak langgar punya lah. Oleh itu nasihat saya, sila berhati-hati. Jangan sampai terkena. Kalau dah kena menyesal pun tak guna. Terlambat sudah. Lagi senang jangan langgar la. Biar lambat asalkan selamat.

Kalau tuan-tuan semua nak tahu apa method black hat yang dimaksudkan tu dan nak tau isi kandungan seterusnya ebook ini, sila lah download ebook ni dengan PERCUMA di sini - "Black Hat SEO for Beginner" (554Kb)

4 comments:

nimzoindy said...

PD sy, black hat SEO tidak seharusnya dipraktikkan oleh newbie. Ini kerana ia sgt membuang masa, & jika big G @ SE's dpt, maybe website/blog akan deindex oleh SE. Kita bloggers, kenala fikit yg blog ni satu investment, utk jangka pnjg walaupun tidak ramai yg sabar utk mendapat pulangan, but that is bussiness.
nimzoindy

Anonymous said...

betul cakap kamu tu... saya setuju. seperti yang saya sebut dalam entri, kalau boleh jangan langgar peraturan tu... kalau masih mahu langgar, tanggung sendiri akibatnya

Anonymous said...

Wah kalau yang ini gue sangat tertarik. Gue ikutan juga download deh. Moga aja bisa bantu jadikan blog aku semakin populer

Anonymous said...

sila2 download... gunakan untuk kebaikan


Tukar Link dan Promosi Website - Webkios Direktori gratis untuk promosi dan tukar link website indonesia dengan berbagai macam kategori. Tambahkan website anda sekarang!